Direktlänk till inlägg 1 februari 2011

Reflektioner...

Av Anna-Karin - 1 februari 2011 16:51

Ni som har följt min blogg, kanske minns att jag vid flera tillfällen har berättat om min svarta dagbok. I den skriver jag nu varje dag. Den har hunnit runt sitt första varv. Vad jag menar är, att jag började skriva för ett år sen. Ni anar inte vad roligt det är att läsa vad som hände just den här dagen för ett år sen. I helgen, när jag satt och skrev, slog det mig att det hade varit den största av skatter att ha haft en fullskriven bok, från den dag vi fick barn. Det var tio år sedan och boken hade med andra ord varit fullskriven. Och en skatt, inte bara för mig...
Jag får istället försöka minnas så gott det går genom alla tusentals bilder som finns från "dag 1". Letar jag i gömmorna så ligger det säkert några sporadiska dagboksanteckningar om jag känner mig själv rätt.   

Låt mig återkomma en stund till den svarta dagboken. I slutet av varje månad finns en tom sida. Perfekt för reflektion. Det var härligt att få summera årets första månad. Den som annars är så mörk och trist. I år innehöll den vinterprakt i iskall kyla för att endast några veckor senare bytas mot takdropp och vårkänslor.

Och det bästa av allt var meningen; "...och jag mår bra!" Jag mår bra.

Det känns skönt när pusselbitarna faller på plats igen. Att jag faktiskt har lärt mig så otroligt mycket om mig själv och om livet. Jag är mycket ödmjuk inför allt detta och jag njuter av att få lägga min energi på saker jag tycker om att göra. Att det faktiskt finns energi över till det.

Jag reflekterar varje dag, flera gånger dagligen över hur annorlunda jag tänker, vilka relativt små förändringar jag har gjort och hur otroligt mycket det har påverkat mig. Och förresten - inte bara mig utan även familj, vänner och andra i min närhet. Det är en rätt skön känsla...


  


Idag var en sån dag när det droppade från taken. Vi lämnade just Januari bakom oss,  men inte kan det väl vara så att våren redan är på väg?

Hoppas kan man alltid, men troligtvis får vi vänta med våra förhoppningar någon månad eller två. Till dess njuter jag av härliga vårblommor! Varje torsdag köper jag en bukett vår och ställer på köksbordet. Idag delar jag med mig av den till er...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards