Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Att vinna en hel dag...

Av Anna-Karin - 8 januari 2011 21:17

Hela dagen idag har jag trott att det var söndag. Känt den där lite oroliga känslan i kroppen. I morgon - upp tidigt, jullovet är slut för barnen. Karusellen snurrar igång igen - och nu på riktigt. Lite lätt panik faktiskt.


Men så kom jag på att " det är ju faktiskt bara lördag idag". Suck... Så, nu kan jag vara lugn ett tag till.

Jag inser att jag måste lära mig ett annat förhållningssätt till "karusellen". Jag kan ju inte riktigt hoppa av den - inte helt i alla fall. Jag måste hitta ett sätt att få tillvaron på ett sätt jag kan hantera. (det går bättre och bättre kan jag meddela!!)


I morse (läs: förmiddags) tittade jag på Nyhetsmorgon på TV4. De hade besök av en stressdoktorn Tomas Danielsson. Han verkar vara en så där riktigt go person. Lugnet själv - och förnuftet med,  för den delen. Han talade om vikten av återhämtning. Att det faktiskt är helt OK att bara sitta en stund, "göra ingenting" eller bara ta en promenad. Och inte bara OK - utan dessutom helt livsviktigt.

Han delade med sig av ett bra tips som jag ska anamma. Han sa; "se till att ha något roligt inbokat på torsdagen" . Det behöver inte vara något stor grej, utan bara en social aktivitet, eller annan må-bra aktivitet. Då har man det roliga att se fram emot och sen är det en dag kvar att jobba innan helgen. Alltså  torsdagen blir nästan som fredag - en dag att se fram emot. För jag tror i alla fall att de flesta längtar efter fredag och helgen som stundar?


Så vinn en dag - låt torsdagen blir den nya fredagen. Kanske kan man känna samma lugn som jag gjorde idag. En suck av lugn, när jag insåg att det faktiskt bara var lördag. Man vinner liksom en hel dag....


  

PS! Idag töar det för första gången. Snart, snart kommer de riktiga snödropparna!

(den här vackra bilden har jag lånat från odlingspyssel.blogg.se)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards