Direktlänk till inlägg 13 januari 2011

En liten flickas drömmar...

Av Anna-Karin - 13 januari 2011 19:04

Jag har alltid tyckt om att sjunga och jag har gjort det så länge jag kan minnas. Tyvärr tillhör jag inte de födda med guld i strupen, men emellanåt har det genom åren låtit helt OK. När jag var tio år gammal  började jag i kyrkans barnkör. Jag gick dit med min bästis Annica.


Kören leddes av Gudrun, som också var kantor i kyrkan. Hon mötte mig med det piggaste leende jag någonsin hade sett. Det spelade ingen roll att hon såg så snäll ut och var kvittrande positiv, jag var ändå jättenervös för uppsjungningen.
Men det gick bra och just körsång kom att bli en del av mitt liv i drygt trettio år.
Nu sjunger jag inte längre, inte ens i duschen. Jag saknar det enormt, men tiden har inte funnits, inte orken heller de senaste åren. Min struma gör också att rösten inte längre är vad den har varit. Men jag gläds istället åt mina två barn sjunger i barnkören här i vår lilla kyrka. Det är inte bara av stolthet jag sitter där med tårfyllda ögon utan gamla minnen - från tiden i min barnkör kommer tillbaka. Minnen som finns kvar långt, långt inne. Härliga, glada minnen.


Jag minns speciellt ett tillfälle på ett sångläger vi hade. Vi fick besök av en lärare från Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Han var lång och mörk och hette Bosse. Näe förresten, det var nog Bo. För i Stockholm heter man inte "Bosse", det har jag lärt mig nu, när jag själv har bott här i mer än 20 år.
Han hade kommit till vår lilla kör för att ge oss extra övning, för att utveckla våra späda flickröster. Tips och träning som inte Gudrun hade på sin agenda.
Bo gjorde underverk med oss. Vilken klang, vilken skillnad det blev! Jag minns ännu att han sa åt oss att gäspa. "då öppnas gomseglet och ni får en bättre klang". Gomseglet - vilket konstigt ord tänkte jag, men han borde väl veta. Och jag märkte ju hur väl det fungerade och hur starka och klara våra röster blev.
Det var jag drömde om att få gå på Adolf Fredriks musikskola. Nu bodde vi en stad, tjugo mil ifrån Stockholm, så det förblev bara en dröm.


Min tioåriga dotter har också drömmar. Idag har vi varit på uttagningsprov för musikklassen som finns här i vår kommun. De håller inte riktigt samma höga nivå som Adolf Fredriks, men inte långt ifrån. Jag vet inte vem av oss som var mest nervös - hon eller jag. Vi bestämde oss för att "idag är en turdag". Hon såg nöjd ut när hon kom upp igen från den sal där själva testet genomfördes. Jag drog en osynlig suck av lättnad...


Jag hoppas och tror att hon blir antagen. Just nu är detta vad hon drömmer om och jag vill verkligen att hon ska få uppleva, kanske t om leva sin dröm, någon gång i framtiden. Åtminstone en av dem.  Om några veckor vet vi...


Hon valde att sjunga sin favoritsång. En gång i tiden, tillhörde den också mina favoriter....

 
 
Ingen bild

Therese Hall

13 januari 2011 19:11

Det gick säkert jättebra för Alva!!
Samuel ska imorgon fredag på sitt prov.... Och jag säger som du, en gång i tiden hade jag en dröm, den kanske inte blev som jag hade tänkt... Sång och musik är något så viktigt i livet :) Nu är det Samuels dröm, han vill verkligen hålla på med det. Så jag hoppas att han klarar sitt prov och lyckas med sin dröm - det är iallafall en bit på vägen :)

Kram!

Anna-Karin

13 januari 2011 19:13

Vi håller alla tummar för honom i morgon. Lärarna och annan personal är supermysiga. Man känner sig varmt välkommen från första stund...
Kram!

 
Cin

Cin

19 januari 2011 23:48

Du ska se att Alva klarar det där galant! Emilia har, och spelar fortfarande den där låten som Alva spelade in :-)
Håller tummar och tår!

http://lovelybitch.blogg.se

Anna-Karin

20 januari 2011 19:25

TACK!!
Vi har inte fått svar ännu, men under nästa vecka kommer det nog....

Hoppas ni får en skön helg. KRAM!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards