Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Nyårslöften...

Av Anna-Karin - 6 januari 2011 10:19

Mjukstart...Smaka på det ordet. Inte gasen i botten för att hinna först, utan bara komma iväg lite så där försiktigt. Det är därför det kommer en ny helg bara ett fåtal dagar efter nyår! Det passar mig bra. Det passar förmodligen de flesta bra, men det är inte alltid ok att säga det, att tycka det. 



Då har vi klarat av ytterligare ett år med traditionsenlig jul- och nyårshelg som grande finale. Och det blev ungefär som det brukar, dvs i lugnt tempo hemma med familjen. Förknippat med den här tiden brukar också vara nyårslöften. Ofta är det något man har lovat sig själv, ibland också andra, både en och flera gånger. Lovat men sällan hållit. Det resulterar oftast i en besvikelse, ett litet misslyckande. Jag har också avgivit löften -i  många år men insett vad jag just beskrivit och har därför lagt ned det där för länge sen. Jag unnar mig det jag vill istället, inom de eventuella gränser som finns. Och jag har insett en hel massa saker den senaste tiden. Jag behöver inte lova mig själv att ta hand om mig t ex. Jag måste. Min ambition är dock att det ska bli en del av vardagen. Inget som ska planeras in. Den där timmen egen tid, kanske på ett café på väg hem, eller en parkbänk om vädret och årstiden tillåter. Att den blir en del i vardagen, att det inte gör något om jag kommer hem lite senare - eller går lite tidigare. Det kommer att jämna ut sig i slutänden i alla fall.  Att ta hand om sig själv med ett tänt ljus, en bra bok eller onödig, lyxig men ack så nödvändig, inredningstidning. Andra föredrar att ta en sväng i skidspåret eller skidbacken. De riktigt modiga gör snöänglar på marken - eller leker drakar i vinden.


Det är att ta hand om sig själv - i alla fall för mig. För det behövs inga nyårslöften för det. Bara lite insikt.

 
 
Ingen bild

Christine Enhörning

11 januari 2011 16:46

Vad du är klok min vän! Egen tid i vardagen - nyckeln till uthållighet.
Kram

Anna-Karin

11 januari 2011 17:32

Till slut blir man klok - och det vill jag gärna dela med mig av. Ibland behövs ju inte så mycket har jag märkt! Bara lite tid...
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards