Direktlänk till inlägg 21 januari 2011

Tack Facebook...

Av Anna-Karin - 21 januari 2011 08:31

Tillsammans igen...efter trettio år! Att det skulle bli en virtuell mötesplats där allt är möjligt, som skulle föra oss samman, det kunde man väl aldrig tro. Inte trodde jag det i alla fall. 


Trettio år är en lång tid, ändå kändes det som vi nyligen hade setts. Historien började ännu längre tillbaka, redan på "lekis". Vi var fyra små tjejer som bodde och växte upp i en idyll. De flesta husen i vårt område var ganska små. Gator och gränder var trånga. I utkanten av det lilla området rann en å, förbi skolan, förbi det gamla väveriet - "fabriken" som vi kallade det. På våren förvandlades ån till en brusande, vild fors, som vi alla hyste den största respekt för.


I vår klass gick det 2 killar på varje tjej - 16 mot 8. Utan att veta mer än så,  anar man att en viss form av maktmissbruk skulle komma att utövas mot de stackars tjejerna. Och visst var det så. Under vissa perioder var vi alltid rädda när vi gick hem från skolan. Speciellt på vintern. De kunde vara elaka och beräknande killarna i vår klass. De bestämde sig redan innan skoldagen var slut, för att "ta" en varsin tjej och snöpurra. Två stycken mot en. På den tiden var vår klass världskänd (!) i hela stan.Till högstadiet delades vår klass och vi hamnade i paralellklasser. En av oss fyra hade tidigare flyttat in till stan. Det blev inget hinder för vår vänskap, utan vi två har följt varandra genom livet. Det är egentligen helt otroligt! Hela livet. Men de andra två tjejerna tappade jag kontakten med.


Efter gymnasiet valde vi alla olika inriktningar i livet. Vi reste för att se världen, arbeta i andra länder, andra städer eller så småningom bilda familj.


Och så kom Facebook. En mötesplats för nya och gamla kontakter över hela världen. Och en dag så fann vi varandra igen, de fyra tjejerna från den lilla idyllen. Redan i höstas bestämde vi ett datum, långt fram i tiden, så långt fram att alla vi hade tomma kalendrar just den helgen. Och så förra helgen var det äntligen dags!

Det första mötet, på 30 år, var både pirrigt, förväntansfullt och helt fantastiskt roligt!

Det var som om orden aldrig tog slut, inte minnena heller.Jag ser redan fram emot nästa träff och det kommer inte att dröja lika länge. Det är jag säker på.

     

Efter en vecka, känner jag mig fortfarande helt upprymd. Nu när jag reflekterar över detta, kommer jag på mig själv sitta och le hela tiden.
Tack - härliga vänner från förr...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards