Direktlänk till inlägg 25 februari 2011

Bloggtorka?...

Av Anna-Karin - 25 februari 2011 13:51

Visste ni att det finns något som heter "Bloggtorka"?

Jag som själv läser en del bloggar (nuförtiden) har noterat att just det uttrycket dyker upp ibland. Det inträffar "när man inte har något att skriva om".  Det finns alltid något att skriva om!!
Min tolkning av det hela, är att alldeles för många har alldeles för höga ambitioner med sina bloggar. Kan man inte bräcka det förra inlägget - då blir pressen för stor och orden och bilderna tar slut. Torkar bort.


Jag har sänkt mina ambitioner. Eller åtminstone ändrat på dem. Det kan väl lätt missuppfattas det där med "sänkta ambitioner"? Jag vill inte påstå att jag förvandlats till någon slö och slapp människa, som inte vill göra sitt bästa. Näe, så är det inte. Däremot, tänker jag efter före. Jag prioriterar annorlunda. Jag ser till att hålla den kurs jag har tänkt mig hålla i mitt "nya liv". Jag har fortfarande mycket att lära, men framstegen blir fler och fler.


Min läkare på företagshälsovården rekommenderade mig att träffa en hälsopedagog. En s.k friskvårdare. Han tyckte det skulle vara ett bra nästa steg, för att inte hamna tillbaka i stress, press och alldeles för höga ambitioner.

Efter bara en träff, är övertygad om att han hade rätt.

Hon heter Maria och hon är pigg, alert och mycket energigivande person.

Hon gav mig en metafor som jag vill dela med mig av. Jag är beredd att säga att det är den bästa jag någonsin har fått.

Den handlar just om det här med att "ta ut rätt kurs" och framförallt hålla sig till den. Metaforen är den, att du ska segla. Du vet till vilken ö du vill. För att komma dit måste du redan innan avfärd ta ut din kurs. Om du under seglatsen bara ändrar på kursen lite, lite - så kommer du inte till den ö du ville från början.
Du hamnar någon annanstans. När hon hade berättat den här för mig, vid vårt första möte, så var det ytterligare några pusselbitar som föll på plats. Ja men självklart är det så.

Om jag nu bestämt mig för att hålla mina tider, ta hand om mig själv. Både kropp och själ. Om jag då istället prioriterar något annat, om jag hela tiden tänker, "ja, men jag ska bara sitta kvar en stund och fixa det här". Sannolikheten för att jag hamnar på fel ö, ökar då också för varje "felaktigt" beslut. Även om jag just då och där, inte tycker att det gör så mycket. "jag ska bara..."

Jag brukar och brukade säga väldigt ofta" jag ska bara..." eller "jag kan gör det...." eller "visst, men det går bra...." . Ni som följt mig i bloggen, ni som känner mig, vet att jag kom aldrig till rätt ö. Jag hade å andra sidan inte heller tagit ut någon kurs. Min kurs.


Vis av smärta, tårar och många viktiga lärdomar, börjar jag nu bli bra på att ta ut kursen. Jag kan inte riktigt kalla mig "kapten" ännu men jag är helt klart på rätt väg. På rätt kurs.

Marias metafor, kommer till mig rätt ofta har jag märkt. Den är så enkel och så självklar. Inte för alla, men för mig är den det nu.


Att få sitta och verkligen njuta av den vackra utsikten. Att få känna hur bra jag mår och vilken ynnest det är att få t ex "min egen dag" - det är värt mycket.

Min älskade make sa häromdagen ..."när du är lyxhustru på fredagar". Ja - min käraste vän. Det är en lyx. Och tänk att jag fick bli det till slut. Lyxhustru.

Priset var högt, men nu betalar jag helt själv. Visst, jag kan inte längre gå hos frisören på den fina gatan, eller unna mig det där lilla extra. Men det gör inget. Det finns så mycket annat i livet, som är värt så oändligt mycket mer.


Det finns alltid saker att skriva om och berätta. Bara man vågar vara sig själv, vågar sänka ambitionen. Vågar vara nöjd över just det jag kan prestera. Inte jämföra sig med andra, inte överträffa sig själv hela tiden.

Att bara säga det - var ju inte så svårt.


Må bäst tills vi hörs igen!

Kram

 
 
Cin

Cin

14 mars 2011 20:49

Åh vilken härlig dag!!
kram

http://lovelybitch.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards