Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

Så mycket bättre...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41

Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det?
Idag var en sån dag.


För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det var alltså helt tyst. Inte ens flygplanen passerade idag. Så varför inte ligga kvar i sängen hela dagen? Något som faktiskt är möjligt på min lediga dag.

Men jag kände att en lång frukost i lugn och ro i sällskap av tidningen och TV4's "Nyhetsmorgon", skulle ge mig minst lika mycket energi. Och genom att komma upp i tid, får man också mycket mer tid till att göra annat. Ingenting  - till exempel. Fast i vaket tillstånd.


En tidig morgon gjorde också att jag kunde gå ut och njuta av det härliga vädret, medan dagen ännu var morgon. Jag kan låta hälsa att "knarret" i snön, sakta håller på att bytas ut mot "knastret av grus på asfalt"... Våren är på gång.

     


Det finns mer man kan göra på sin lediga dag. Passa på att klippa sig t ex.
Idag var det lite speciellt.
Det är så otroligt mycket som har hänt i mitt liv - i mig, den senaste tiden. Jag ser saker på nya sätt, jag känner saker på ett annat, i bland helt nytt sätt.
Att byta frisör - var t ex en sån sak som jag kände kunde vara på sin plats efter många år hos samma. OK - att jag erkänner - jag tycler också att det började bli lite väl dyrt på mitt "gamla" ställe. Framför allt när jag prioriterat mig själv och min tid. Något som naturligtvis påverkar den ekonomiska sitationen.
Nu har jag hittat ett nytt ställe, en ny frisör som gjorde mig minst lika nöjd. Hon såg mig med nya ögon. Hon också - och det var just det jag behövde.
Jag blev supernöjd!


Väl hemma igen, blev det lunch och sen - Mindfulness.
Meditation i soffan. Fokus på absolut INGENTING. Förutom andning och närvaro.
Inga rörelser, inga tankar. Så nära "Ingeting" man kan komma. Ni som inte har testat det - gör det. De säger att "mindfullness" gör att du tänker bättre, blir lugnare, ser saker med nya ögon. Hmmm, det ligger nåt i det...


Lite lagom avslappnad överraskades jag av ett telefonsamtal från min underbara vän Julie. Hon finns i mitt hjärta, in mina tankar varje dag. Och har så gjort i mer än 30 år. Hon bor oändligt långt borta i avstånd, på andra sidan jordklotet faktiskt. Men ändå och alltid finns hon nära, nära.

När hon frågade hur min "Anna-day" var, så svarade jag; "Perfect! Och nu blev den ännu bättre". Hon hade också en ledig dag. En dag som hon fick börja på ett lika bra sätt.


Nu njuter jag av lite eget fredagsmys, i mitt eget sällskap. Jo det är klart, familjens "fredagsmys" ville jag förstås inte vara utan. Snacks och Let's Dance.
Det gör att det känns nästan som vanligt.


I morgon kommer de hem igen. Tills dess fortsätter jag att njuta av en dag som blev så mycket bättre.


Må bäst till vi hörs nästa gång.
Jag hoppas att era dagar också blir så bra som bara ni vill och önskar.

Kram!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 25 februari 2011 13:51

Visste ni att det finns något som heter "Bloggtorka"? Jag som själv läser en del bloggar (nuförtiden) har noterat att just det uttrycket dyker upp ibland. Det inträffar "när man inte har något att skriva om".  Det finns alltid något att skriva om!!...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards