Direktlänk till inlägg 17 december 2010

Det lackar mot jul....

Av Anna-Karin - 17 december 2010 09:29

Ute snöar det igen. Vi får en vit jul, precis som vi önskar varje år när vi gör vad vi kan för att skapa julstämning.
Igår när jag kom hem, ägnade jag 45 minuter att skotta. Och då orkade jag bara halva uppfarten. Nu när jag tittar ut, är det lika mycket igen.

När jag nyss passerade termometern i köket, visade den 0 grader. Det är då den har en perfekt konsistens för att göra gigantiska snögubbar eller snölyktor.

Just idag har jag ingen lust med något av det. Inte skotta, inget annat heller.


Idag har jag min återhämtningsdag. Det är då jag ska ladda batterierna för att orka arbeta. Jag tycker det låter helt idiotiskt, men det är så det är. I alla fall just nu.
Jag har gått upp till 50% arbetstid. Jag vet inte om jag kommer att orka, men jag vill i alla fall göra ett försök.  Att vistas på kontoret lika länge som det tar att resa mellan bostaden och kontoret, känns lite meningslöst. Det är inte själva pendlandet jag behöver träna på. Eller så ingår det i hela paketet? Jag vet inte.
Jag orkar inte fundera så mycket just nu. Det är en dag i taget som gäller för mig. Varken mer eller mindre.

Om en vecka är det julafton. Jag vet att julen innebär en del planering. Alla andra år har just den planeringen varit färdig för länge sen. Alla julklappar varit inköpta och gömda i väntan på att slås in kvällen innan julafton. (egentligen har vi ju lämnat dem till tomten flera veckor innan jul) Vår tomte brukar ha så fullt upp, att han släpper den stora tomtesäcken utanför dörren....) Det blir nog så i år också. Till barnens stora besvikelse. Möjligtvis tror åtminstone ett av dem fortfarande på tomten. I går funderade dem varför någon hade strukit över några av klapparna på önskelistan (liksom, "bockat av den"). Inom loppet av några sekunder lyckades jag få ihop en någorlunda trovärdig historia som förklarade hur tomten varit förbi och tittat på önskelistorna...


Den här julen, finns knappt någon planering alls. Jo förresten, den finns en lapp som jag har lagt i köket. Den heter "önskemål till julbordet"...

Jag erkänner att jag nog fortfarande kämpar med att inte bry mig. Att kunna släppa kontrollen. Det går lite lättare men jag är långt ifrån i mål.


Nåväl, det lär bli jul i vilket fall som helst. Kanske blir den lika bra ändå, utan att jag har koll på allt. Om drygt en vecka vet vi.


  

Och visst är det väl bra med lite nya, annorlunda inslag i jultraditionen.

Jag hörde precis på nyheterna, att två personer har erbjudit vakterna vid julbocken i Gävle, 50 000 kronor för att lämna sin vaktpost några minuter.

Under tiden skulle man - hör och häpna: SNO julbocken, låta den  lyftas upp med helikopter och transporteras till Stureplan i Stockholm!!
Jag törs slå vad om - att några överförfriskade julfestfirare i förra veckan gjort en vadslagning om att ro hem denna aktion. Att kunna imponera på polarna med att visa upp julbocken på Stureplan. Och kanske t om tända eld på den! 
Va - vilken grej.


Vi lär inte få reda på sanningen. Det känns också som det minst viktiga just nu. Men jag slutar inte förvånas över något längre.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards