Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

I mitt hus bor minst 15 änglar...

Av Anna-Karin - 24 oktober 2010 19:45

Jag visste om det redan när jag vaknade. Och ändå kändes det så tungt. Kallt och ruggigt. Ute öste regnet ned. Temperaturen låg gissningsvis runt 3 grader. Precis en sån dag när man bara vill gå och lägga sig igen eller slippa gå upp överhuvudtaget. Glömma att hösten gör sitt sista tappra försök att klamra sig fast ett tag till,  hålla vintern borta några dagar, några veckor till....


I vår lilla kyrka var det familjegudstjänst idag - för stora och små. Det var trångt i bänkarna och såväl barnen i kören som föräldrarna i bänkraderna var spända av förväntan. Äntligen skulle de få framföra sångerna de övat på varje vecka. Äntligen skulle föräldrarna få höra sångerna i dess helhet, inte bara de fragment som glatt framförts till middagen varje kväll.


Om man är liten och har pirr i magen, om man är liten och bara längtar till "kyrksaften" som prästen berättade om att man skulle få efter gudstjänsten - ja då är det svårt att sitta still, svårt att vara tyst. Det får man ha överseende med på en familjegudstjänst.


Men barnen var så duktiga att sjunga. Mina fina änglar, njöt till fullo. De tycker om att sjunga. Det kunde jag se, det kunde andra se.


Jag har nära till tårar nu för tiden. Idag var det andra tårar. Glada tårar, vackra tårar. Känslor, minnen, sångernas betydelse...


I en av sångerna sjöng barnen; "Vi tänder ljuset, här mitt i huset. I varje stråle en ängel bor...I ljusets vila får vi bli stilla,  med våra tankar i lugn och ro."


  

Ute är det forfarande kallt och ruggigt. Dagen har lämnat plats för kvällen. Snart är ytterligare en dag ett minne, en notering i dagboken.
För barnen väntar en ny skolvecka, för mig en ny vecka med nya upptäckter. Dagar när jag stannar upp. När jag vågar känna efter, när jag tar emot livet som det kommer till mig. Släppa kontrollen och bara vara. Bara vila...

Jag har tänt alla mina ljus i kväll. Allt är stilla - jag är stilla.
I mitt hus bor minst 15 änglar just nu.

 
 
Ingen bild

Monika

25 oktober 2010 12:21

Änglar finns överallt, även här..
Kram

 
Ingen bild

Helene

25 oktober 2010 22:30

Gumsan! När jag tänker tillbaka i tiden på när du har mått som bäst, då har du sjungit och scrapbookát dina vackra kort. Vill inte att du skall känna att du måste göra det. Men det finns mycket som jag vet kan ge dig energi framöver. Men försök att lev i nuet nu, njut av din fina familj och var rädd om dig!
Bamse Kram Helene

Anna-Karin

26 oktober 2010 12:44

Mmm, jag vet. De senaste 3 åren har jag inte orkat. Nu börjar jag förstå att jag prioriterat bort det som har varit roligt - till förmån för jobb och familjesysslor.
Kvar blev bara en tröttare och tröttare tjej.
Nu lever jag i nuet. Njuter av att ta saker i min takt.
Jag har funnit många nya saker som ger mig energi. Det hade jag aldrig gjort om jag inte givit mig själv den här tiden.
Tack för påminnelsen, gumsan! KRAM!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards