Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Det omöjliga blir möjligt...

Av Anna-Karin - 31 oktober 2010 17:31

Många av de nya upptäckter jag hittills har gjort under min läkningsprocess, har blivit tydliga i samband med mina dagliga promenader. Det är svårt att värdera någon av dem högre än någon annan. Alla har haft sin alldeles speciella mening. Omöjliga att rangordna. 


Mina promenader har den senaste tiden varit, och kommer framåt att vara helt kravlösa. Jag vill förknippa de med eftertanke, mod och nya insikter. Jag vill att de ska ge mig kraft och återhämtning. De ska inte gå fort för att jag ska tappa något kilo eller två. De ska inte vara något jag "måste hinna med".


Många människor hämtar sin kraft och sitt lugn i musik. Även för mig är musiken ett livsviktigt element. För mig har alltid melodin varit det som har fångat mig, det jag har lyssnat på först. Det har liksom inte funnits plats för själva texten. Jag har aldrig kunnat ta in ordens betydelse. Det har varit ledsamt och gjort ont genom åren, eftersom jag själv finner det så enkelt att uttrycka mig med just ord. Varför kan jag inte höra texten? Varför får den inte beröra mig, som den gör med andra? Under en av den gångna veckans promenader, hände just det, som jag trodde var omöjligt. Helt plötsligt fick orden i den musik jag lyssnade på en betydelse. För första gången hörde jag vad de sjöng!
Jag har lyssnat på den låten oräkneliga gånger, men nu helt plötsligt fick även orden liv! Jag kommer aldrig att glömma platsen där jag gick när det här hände, inte heller vilken sången var jag lyssnade på. Jag stannade upp på vägen där jag gick - sen skrattade jag och gick vidare...


Jag vill dela just den sången med er. Den är hämtad ur "Impossible Duets" med Katie Melua ( 1984-)  och Eva Cassidy. (1963-1996) Slut dina ögon en stund och ta emot deras enkla, eftertänksamma och kärleksfulla budskap.
Låt denna omöjliga duett bli ett möjligt tillfälle för dig att fånga tiden en stund och bara vara...



Jag har fått det förklarat, att när man har levt länge under stress , när transaktionerna varit fler än tillfällena för återhämtning, då blir det överfullt. Då kan man inte ta in något nytt, förrän man har frigjort plats i hjärnan. Jag vet inte hur vetenskapligt säkerställt det resonemanget är. Inte heller spelar det någon roll för mig. Det räcker som förklaring. Jag har frigjort plats. Jag kan nu ta in ytterligare en dimension av musik. Något jag önskat och saknat under så lång tid i livet. Det omöjliga är helt plötsligt möjligt. Det känns stort.


Och ganska självklar blir då nästa fundering. Vad mer kan vara möjligt?
I veckan som gått kunde jag också för första gången berätta om allt som hänt , utan att bli ledsen.  Det var inför en person som jag inte känner så väl. Våra barn den gemensamma länken. Vi pratade länge och väl och jag berättade att jag skriver mycket. Främst för att det är roligt, men också för att läka och för att mina tankar och funderingar ska bli tydliga. Nu har de också fått en annan mening. Plötsligt frågade hon mig: "Har du aldrig tänkt att du skulle göra vad som helst nu? " "Jaa, joo", hörde jag mig själv svara,  med en viss tveksamhet i rösten. "Kanske". En helt omöjlig tanke bara för några veckor sedan.


I natt tog sommartiden slut. För mig känns det som den har varit slut länge.

Mörkret har mött oss tidigare och tidigare för varje dag. När vi nu har ställt om våra klockor, gör istället vintertiden dagen lite ljusare, lite längre.
Det omöjliga blir helst plötsligt möjligt. Och ibland kan det vara så enkelt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin - 29 april 2011 10:31


I morse när jag kom ned i köket möttes jag av en rufsig liten tjej i rosa morgonrock. Hon sa; "om du städar idag mamma på din lediga dag - då får du utegångsförbud!!" Men förstår ni?! Ja - så idag ska jag inte göra någonting. Bara vila. Prova det d...

Av Anna-Karin - 1 april 2011 10:59

När allt ställs på sin kant och tillvaron rämnar mer eller mindre. När det är ett måste att förändra saker i livet, för att kunna må bra igen - ja då räcker det inte endast med att förändra sitt eget liv. Familjen måste också göra förändringar. Alla ...

Av Anna-Karin - 27 mars 2011 18:56


För ett par dagar sen kom vi hem från nästan en veckas härlig skidåkning i Dalarna. Motståndet innan resan var större än jag ville låta resten av familjen förstå. "Inte mer snö! Jag är sååå trött på den nu...." Men ibland är det smartare att hålla ti...

Av Anna-Karin - 18 mars 2011 13:31

...vi väntar på dig!     Förra fredagen besökte jag "Rum & Trädgård 2011" på Kistamässan. Ett välkommet och trevligt avbrott både för mig och mitt sällskap. Vanligtvis tycker jag inte om stora mässor. Jag blir bara stressad av att hela tiden bl...

Av Anna-Karin - 4 mars 2011 20:41


Vissa dagar blir allt så mycket bättre. Har du också märkt det? Idag var en sån dag. För min del började den ganska tidigt. Väldigt mycket för tidigt skulle man kunna tycka eftersom det är min lediga dag och resten av familjen är bortresta. Det ...

Presentation


Jag hamnade i en situation där orken en dag tog slut. Att skriva blev ett sätt för mig att läka.

Nu mår jag bättre och fortsätter min blogg om livet, om nya tankar och funderingar. Eller bara vad som hänt en helt vanlig dag...

Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards